Framtidens hållbarhet: Digitala produktpass

EFG jobbar aktivt för en hållbar framtid och ett av de kommande stegen i den gröna omställningen är att identifiera de bästa lösningarna för digitala produktpass kopplade till det nya EU-kravet ESPR (Ecodesign for Sustainable Products Regulation). Läs mer om hur detta initiativ kommer att påverka vår hållbarhetsresa.

I snart 140 år har EFG skapat hållbara produkter designade för att stå emot tidens tand. Genom samarbeten med prestigefyllda formgivare som Front, Form Us With Love och Olle Lundberg samt modulär design som möjliggör enkel uppdatering och reparation, ligger EFG i framkant för hållbar designinnovation. Framöver är nästa steg att initiera projektet för Digitala Produktpasset, i enlighet med EU nya ESPR-krav, i samarbete med Sigma Technology och SILEO Business Digital Transformation Projects*.

Vad innebär EU:s nya direktiv ESPR?

ESPR är hörnstenen i EU-kommissionens ramverk för mer miljömässigt hållbara och cirkulära produkter. Kraven ska bidra till att uppfylla Europas åtaganden enligt Parisavtalet och FN:s globala mål för hållbar utveckling. ESPR syftar till att göra hållbara produkter till norm på EU:s inre marknad och främja hållbar konsumtion och produktion inom EU. Ett antal produktgrupper har identifierats som viktiga för kommissionen att prioritera och där ingår bland annat järn och stål, aluminium, textil, möbler, färger och kemikalier. Reglerna som fastslås under ESPR kommer att gälla för alla produkter som släpps ut på EU-marknaden.

Vad är digitala produktpass?

Digital Product Pass (DPP) är en del av ESPR och en ny standard inom EU som syftar till att förbättra spårbarheten och transparensen för produkter genom hela deras livscykel. Ett digitalt produktpass innehåller detaljerad information om produktens material, tillverkning, användning och återvinning. Att tillhandahålla denna information digitalt underlättar för konsumenter, företag och myndigheter att fatta informerade beslut, främjar hållbara inköp och effektiviserar också avfallshantering. Varje produkt har en unik identitet som kan kopplas till datakällor med information om just den produkten. De digitala passen följer produkterna och gör det enkelt att snabbt få all hållbarhetsdata, från råvara till färdig produkt. Detta gör att köpare och producerande företag slipper manuell administration av data och synliggör att alla parter i kedjan följer lagar, regler och uppfyller branschkrav.

Fördelar med digitala produktpass:

– Bidrar till hållbarhet
– Ökad spårbarhet
– Mer transparens
– Konsument- och produktsäkerhet
– Effektivare logistikflöde
– Lagefterlevnad

*Projektet kommer indirekt att få finansiering från Europeiska unionens program för den inre marknaden, via Open Call #2 – SILEO Business Digital Transformation Projects (GA No 101074564).

EFGs digitala produktpass

Samarbetet med SILEO och Sigma Technology syftar till att utnyttja den senaste teknologin för att förbättra operativ effektivitet, främja hållbara metoder och förbättra den totala kundupplevelsen. Projektet banar väg för EFGs digitala omvandling, bland annat genom att säkerställa efterlevnad av standarder för digitala produktpass och effektivisera processer för att förbättra hållbarhetsarbetet. Genom projektet kommer EFG att etablera en tydlig roadmap för att övergå till en verksamhet med digitala produktpass. Informationen i passen gör det mycket enklare att planera för till exempel uppgradering, återanvändning eller återvinning eftersom smidig tillgång till data stöttar tillverkare, inköpare och kunder att göra mer hållbara val och minska sin miljöpåverkan.